Nová Paka part 2. - Autogalerie V.I.T.V.A.R

Autor: Daniel Hančík | 30.10.2012 o 9:21 | (upravené 29.12.2012 o 0:02) Karma článku: 6,29 | Prečítané:  371x

V druhom a záverečnom diely o putovní po Novo Packu si predstavíme Autoglériu V.I.T.V.A.R. Meno Vitvar je auto-moto nadšencom určite známe. Áno, ide československú legendu motoristického športu Antonína Vitvara. Nenápadné múzeum okolo, ktorého bez problémov prejdete a ani si neuvedomíte, že tam nejaké vôbec bolo. Tak by som ho charakterizoval ja. Vchádzate dnu s malou dušičkou a dúfate, že tam budú aspoň tri autá. Kráčate hore schodmi na druhé poschodie a v mysli máte, kde len tu môže byť to múzeum...? A ono tam vážne je. Takmer 20 automobilov s viac ako bohatou históriou k tomu motorky a dobové predmety, ktoré Vás vrátia do 30-tych rokov, keď prvé miesta neboli len o výkone, ale najmä o odvahe...

Predajňa áut značky KIA a PEUGEOT sa nachádza v Novej Pake hneď oproti Penny Marketu. Je to budova, ktorá od polovice tridsiatych rokov patrila československej legende motocyklového a automobilového športu, pretekárovi Antonínovi Vitvarovi. Ten bol okrem iného spoluzakladateľom rýchlostného závodu „Krakonošův okruh“, ktorého sa aj ako pretekár zúčastnil. Okrem iného absolvoval závod 1000 míľ Československých a aj slávnu Rallye Monte Carlo. Zaujímavosť, ktorá nie je celkom známa je, že po druhej svetovej vojne zachránil dva z troch vyrobených závodných špeciálov Mercedes W 154. Jeden z nich môžete vidieť v pražskom Národnom technickom múzeu.

vitvar2.jpg
Antonín Vitvar
(Zdroj fotky
)

Antonín Vitvar, okrem bohatej a úspešnej závodníckej kariére, v Novej Pake predával a opravoval motocykle značky JAWA. Neskôr v tej samej budove vznikla Mototechna, a následne predajňa Peugeotu a dnes sa tam predávajú aj automobily značky KIA.

Samotné múzeum je dosť nenápadné a aj nám sa stalo, že sme ho „prešvihli“. Parkovanie riešiť nemusíte, keďže oproti je už spomínaný obchod. Jednoducho len prebehnete cez cestu a ste tam. Múzeum sa nachádza na druhom poschodí a v chod je cez predajňu, kde zaplatíte symbolické vstupné 100 CZK. Na už spomínanom poschodí absolvujete, nazvem to okruh, kde po každej strane Vás obkolesujú vystavované veterány. Ten, kto miluje autá si príde na svoje.

Na relatívne malom priestore Vás čaká takmer 20 aut v top stave a medzi nimi napríklad veľmi zaujímavá JAWA 750. Ide o závodný špeciál, z ktorého v roku 1935 bolo vyrobených 6 kusov. Presnejšie tri kupé a tri roadstre a všetky boli červené. V roku 1935 sa písal tretí ročník Krakonošovho okruhu a už spomínaný Antonín Vitvar vyhral so spomínanou JAWOU na 154 kilometrov dlhej trati s priemernou rýchlosťou 85 km/h. V roku 1936 taktiež vyhral, no priemernú rýchlosť posunul na rešpekt vzbudzujúcu rýchlosť 90 km/h.

SN154038.JPG
JAWA 750

Druhý obdivuhodný model bol závodný Aero Minor, ktorý sa v júni roku 1949 zúčastnil 24 hodinového závodu v Le Man. Vďaka výpočtu výsledku podľa koeficientu výkonnosti obsadila jeho posádka František Sutnar – Otto Krattner celkovo druhé miesto., keď prešla 2392 kilometrov s priemernou rýchlosťou 99,67 km/h. Jazdi Hodáč s Pochem došli celkovo trinásty. Dvojdobý vodou chladený štvorvalec s objemom 750 kubíkov dosahoval výkon 30 koní a maximálnu rýchlosť 130 km/h.

SN154046.JPG
Aero Minor

Pri závodných špeciáloch mi nedá nespomenúť vystavovanú Tatru 11 z číslom 109 z roku 1924. Ojedinelé závodné auto bolo postavené pre jazdca Josefa Veřmiřovského pre závodný okruh v Zirlerbergu a Alfskú jazdu. V oboch závodoch už spomínaný jazdec zvíťazil. Auto malo predné brzdy (neskôr použité u T12) skráteným rozvorom a upraveným motorom.

SN154035.JPG
Závodný špeciál Tatra 11

Zastúpenie však mali aj iné značký a modely napríklad: Škoda a ich model Popular, Praga, Aero, Wikov, atď. Motorky reprezentovala krásna zbierka značky JAWA a to konkrétne JAWA 500 OHC, závodný špeciál JAWA 350 OHV, JAWA 500 Rumpál, JAWA Robot a dva kusy moto-bicyklov Laurin & Klement.

SN154056.JPG
JAWA 500 Rumpal

Na už spomínanom poschodí absolvujete, nazvem to okruh, kde po každej strane Vás obkolesujú vystavované veterány. Privíta vás Walter Junior a dva motocykle značky Praga 500 z roku 1928 a 350z roku 1933.

SN154029.JPG
Praga 500 NB

Potom prejdete dlhou „chodbou“ , kde je najviac vystavených exponátov z celého múzea. Nasleduje menšia miestnosť , kde sú vystavené napr. Wikov 7/28 limuzína alebo aj dva „motocykle“ Laurin a Klement z rokov 1902 a 1904.

SN154043.JPG

Ďalej prechádzate cez miestnosť s vstavenými závodnými autami Aero Minor, ktorá je prepojená s legendárnymi motorkami zn. JAWA.

SN154057.JPG

Po ich prejdení sa opäť dostávate na už spomínanú „dlhú chodbu“. V múzeu sme boli sami, nikto nám nestál za chrbtom a celkovo pôsobilo takou rodinnou atmosférou. Vystavené exponáty trefne dopĺňali staré fotografie a artefakty, ktoré odkazovali, ako sa kedysi v tých miestach, kde leží múzeum, žilo, jazdilo a samozrejme pretekalo...

Úprimne, veľmi ma prekvapilo a odporúčam ho každému, kto miluje autá.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Ani jeden zo záujemcov neponúka za košickú huť cenu, ktorá by zodpovedala predstavám U. S. Steelu. Predaj nateraz nebol uzatvorený.

DOMOV

Päť podnetov, Harabin trestom stále uniká

Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?